W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które są zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać odwiedzając politykę prywatności.

Programy lojalnościowe spółek GPW

Programy lojalnościowe spółek notowanych na GPW 🤝

Współczesny rynek kapitałowy stawia przed spółkami notowanymi na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) wyzwania związane z aktywizacją akcjonariuszy. Programy lojalnościowe spółek GPW stanowią jedno z narzędzi, które pozwalają na budowanie trwałych relacji z inwestorami. Ponadto niejednokrotnie wspierają rozwój długoterminowego akcjonariatu. Które ze spółek notowanych na giełdzie w Warszawie oferują programy partnerskie dla posiadaczy akcji? Na co mogą liczyć akcjonariusze w zamian za posiadanie określonej liczby akcji w portfelu? Sprawdzamy!

Co to są programy lojalnościowe?

Programy lojalnościowe to specjalne pakietu korzyści, które spółki oferują swoim akcjonariuszom. Skierowane są przede wszystkim do tych inwestorów, którzy są najbardziej zaangażowani w działalność danej firmy. Oferują dodatkowe korzyści, często związane z produktami i usługami świadczonymi przez spółkę. Mogą to być zarówno zachęty finansowe, takie jak rabaty na ofertę spółki czy korzystne warunki reinwestycji dywidendy, jak i benefity niepieniężne, np. zaproszenia do wydarzeń organizowanych przez spółkę czy pierwszeństwo w dostępie do limitowanej oferty.

Jakie spółki GPW mają programy lojalnościowe?

Obecnie niewiele spółek notowanych na GPW prowadzi własne programy lojalnościowe dla akcjonariuszy. Na tego typu rozwiązanie zdecydowały się dotychczas spółki: Orlen, PZU, Unimot, Answear oraz Tatry Mountain Resorts. Każdy program wymaga posiadania określonej liczby akcji w portfelu, a także przynosi różne korzyści. Wprowadzenie programów partnerskich przez kolejne spółki notowane na warszawskim parkiecie, z pewnością zachęciłoby do inwestycji nowych akcjonariuszy.

Tymczasem, przyjrzyjmy się, jakie korzyści dla akcjonariuszy przynosi posiadanie akcji spółek, które już prowadzą własne programy lojalnościowe. W skrócie przedstawiamy najważniejsze korzyści, a szczegóły programów można sprawdzić odwiedzając oficjalne strony przedstawionych spółek.

Pamiętaj również, że spółki współpracują z określonymi biurami maklerskimi, w których musisz posiadać rachunek maklerski, aby móc uczestniczyć w programie. Jeśli posiadasz akcje w innym banku, niż wymieniony przez organizatora programu, nie będziesz miał możliwości uczestnictwa w programie. Aktualna lista współpracujących biur maklerskich z danymi spółkami, jest dostępna na oficjalnych stronach poszczególnych programów.

Orlen – Program “Orlen w portfelu”

Minimalna liczba akcji: 50
Korzyści: zniżka 10/15 gr na litr paliwa oraz 10% rabatu na ofertę pozapaliwową stacji Orlen

Orlen to największa polska spółka multienergetyczna, która prowadzi działalność nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach europejskich oraz Kanadzie. Orlen posiada m.in. największą sieć paliw w Polsce, a także dostarcza energię elektryczną do wielu odbiorców na terenie kraju.

Program “Orlen w portfelu” ma stosunkowo niski próg wejścia i umożliwia nabycie członkostwa już dla posiadaczy co najmniej 50 akcji. Członkostwo jest nabywane, jeśli akcje Orlenu pozostaną w portfelu co najmniej przez miesiąc kalendarzowy. Ich posiadanie jest weryfikowane comiesięcznie, a karta członkowska pozostaje aktywna, tylko jeśli akcjonariusz spełnia warunki uczestnictwa w programie partnerskim.

Największym benefitem dla wielu akcjonariuszy są zniżki na paliwo na stacjach Orlen. Zasady programu przewidują 10 groszy zniżki na paliwa EFECTA oraz LPG. W przypadku paliw VERVA można liczyć na 15 groszy zniżki na każdym litrze. Łączny limit miesięczny wynosi 300 litrów, co jest wystarczające dla większości indywidualnych kierowców. Tankując z kartą, można rocznie zaoszczędzić do 540 złotych. 

Nie zawiodą się również klienci stacji benzynowych, korzystający z oferty pozapaliwowej m.in. restauracji Orlen. Przy kasie można wówczas liczyć na 10% rabatu od cen standardowych. Zniżka nie dotyczy zakupu alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz doładowań kart telefonicznych.

Członkostwo umożliwia również zdobycie wiedzy z zakresu rynków finansowych i inwestowania. Na stronie internetowej programu jest dostępne dwupoziomowe szkolenie, który kończe się egzaminem. Jego pozytywne zaliczenie umożliwia otrzymanie certyfikatu sygnowanego podpisem CFA Society Poland, czyli polskiej gałęzi globalnego CFA Institute.

Szczegóły programu “Orlen w portfelu” można znaleźć na stronie internetowej orlenwportfelu.pl.

Unimot – Program “UNIMOT Klub+”

Minimalna liczba akcji: 100/500/2000
Korzyści: zniżki na paliwo, rabaty na abonament w mediach giełdowych i członkostwo w SII, bezpłatne ubezpieczenie OC i NWW w życiu prywatnym (dla określonego poziomu członkostwa w programie)

UNIMOT to spółka giełdowa związana z szeroko pojętym rynkiem paliwowym. Jest właścicielem m.in. sieci stacji paliw AVIA.

Program “UNIMOT Klub+” jest najbardziej rozbudowanym spośród wszystkich dostępnych obecnie wśród spółek notowanych na warszawskim parkiecie. Prób wejścia do programu określono na poziomie 100 akcji, które trzeba posiadać przez minimum 6 miesięcy. Wówczas uczestnik nabywa benefity dla Poziomu RED+. Kolejny, wyższy Poziom Silver+ wymaga posiadania co najmniej 500 akcji przez co najmniej 12 miesięcy, a najwyższy Poziom VIP+ co najmniej 2000 akcji przez 24 miesiące lub dłużej.

Benefity z programu są różne dla poszczególnych poziomów. Im wyższy poziom, tym na więcej korzyści można liczyć. W katalogu benefitów można znaleźć m.in. zniżki na paliwo, montaż panelii fotowoltaicznych Avia Solar, zakup i montaż instalacji LPG, zakup gazu LPG, rabaty na abonament w mediach giełdowych, członkostwo w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych oraz udział w Konferencji WallStreet.

Szczegółowy opis korzyści można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej spółki, znajdującej się pod adresem unimot.pl.

PZU – Program “Moje Akcje PZU”

Minimalna liczba akcji: 50
Korzyści: zniżka 10/20% na ubezpieczenia PZU

Aby przystąpić do programu “Moje Akcje PZU”, konieczne jest posiadanie co najmniej 50 akcji na rachunku maklerskim. Liczba akcji jest weryfikowana przez spółkę 1 i 15 dnia każdego miesiąca. Odbywa się to wg stanu na zamknięciu sesji giełdowych poprzedzających te dni.

PZU to firma ubezpieczeniowa, która od wielu lat cieszy się lojalnością klientów. Będąc członkiem programu “Moje Akcje PZU” można liczyć w pierwszym roku członkostwa na 10% zniżki na ubezpieczenie auta (OC, AC, NNW Max), domu, podróży, rolne oraz następstw nieszczęśliwych wypadków. W kolejnym roku uczestnictwa w programie wysokość zniżki wzrasta do poziomu 20% od cen standardowych. 

Program “Moje Akcje PZU” pozwala na nabycie benefitów związanych nie tylko z ofertą ubezpieczyciela. Uczestnicy programu otrzymują jednorazową zniżkę w wysokości 100% na roczne członkostwo podstawowe w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych (SII) lub 50% rabatu na członkostwo rozszerzone. Spółka organizuje ponadto konkursy z nagrodami w ramach oferty produktowej Grupy PZU. Dotychczas odbył się m.in. quiz edukacyjny związany z tematyką zdrowia, ekologii oraz inwestycji.

Szczegóły programu są dostępne pod adresem pzu.pl/mojeakcje.

ANSWEAR – Program “Answear Club Investor”

Minimalna liczba akcji: 50
Korzyści: rabat 20% na nieprzecenione produkty, dostęp do akcji rabatowych i porad stylisty

Answer to spółka, która jest właścicielem m.in. popularnego sklepu internetowego z odzieżą i obuwiem. Answear prowadzi działalność w wielu krajach europejskich, a w sklepie internetowym jest sprzedawanych ponad 600 marek produktów modowych.

Próg wejścia do programu “Answear Club Investor” określono na poziomie 50 akcji. Wśród benefitów wymieniona jest zniżka w wysokości 20% na nieprzecenione artykuły oraz punkty AC w wysokości 10% wartości zakupu. Zgromadzone punkty można wykorzystać na kolejne zakupy, jednak w wysokości nie wyższej niż 50% wartości koszyka. Ponadto uczestnik może liczyć na prezent urodzinowy w punktach AC o wartości 50 złotych do wykorzystania w ciągu 30 dni.

Uczestnicy mogą również liczyć na wczesny dostęp do ekskluzywnej oferty i różnego rodzaju akcji rabatowych. Można również skorzystać z porad stylisty w ramach usług Personal Shopper.


Szczegółowy katalog benefitów i zasady uczestnictwa można znaleźć na stronie internetowej answear.com w zakładce Relacje Inwestorskie.

Tatry Mountain Resorts – TMR Shareholders Club

Minimalna liczba akcji: 500
Korzyści: skipassy oraz niżki na usługi w kurortach

Tatry Mountain Resorts to słowacka spółka świadcząca usługi turystyczne. TMR jest właścicielem i operatorem ośrodków narciarskich w Tatrach Wysokich i Niskich. Jasna Tatry Niskjie, będący częścią portfolio spółki, to największy ośrodek w Europie Środkowej i Wschodniej.

Uczestnicy programu lojalnościowego Tatry Mountain Resorst mogą liczyć m.in. na GOPASS, który uprawnia do bezpłatnego korzystania ze stoków narciarkich pozostających w rękach spółki TMR. Ponadto członkowie programu mogą zbierać punkty, które następnie można wymienić na dodatkowe benefity.

Szczegóły programu TMR są dostępne na oficjalnej stronie spółki pod adresem tmr.sk.

Czy programy lojalnościowe spółek giełdowych w Polsce są popularne?

Programy lojalnościowe w Polsce nie są jeszcze powszechnie stosowane przez spółki notowane na GPW. Jednak w innych krajach, gdzie inwestowanie na rynku kapitałowym jest bardziej popularne, takie programy są rozwinięte i przybierają różne formy. Na przykład w Stanach Zjednoczonych funkcjonują programy automatycznej reinwestycji dywidendy, które nie pobierają opłat od akcjonariuszy posiadających określoną liczbę akcji. Ciekawą propozycję dla swoich akcjonariuszy ma m.in. spółka Swatch, która w programie partnerskim oferuje swoich akcjonariuszom produkowane zegarki jako prezent.

Warto zauważyć, że programy lojalnościowe mogą stanowić istotny element budowania relacji z akcjonariuszami i przyczynić się do stabilności i rozwoju spółki na rynku kapitałowym. Ich wprowadzenie wymaga jednak starannego planowania i dostosowania do specyfiki danej firmy oraz oczekiwań inwestorów. Więcej informacji na podobne tematy znajdziesz na łamach naszego portalu o analizie technicznej.

Jak podoba Ci się ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Jeszcze nikt nie oceniał tego artykułu.

Przepraszamy, że artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań 🙁

Pomóż nam ulepszyć artykuł

Daj nam znać, co poprawić, aby był lepszy.

Zobacz także